Ryhmäliikunta

Ohjaan seuraavanlaisia ryhmäliikuntatunteja yli 20 vuoden kokemuksella:

Les Mills -lisenssitunnit

Bodybalance – Leaf Areena, Turku

Bodybalance = Tai chistä, joogasta ja pilateksesta koostuva tunti, joka kehittää liikkuvuutta ja voimaa jättäen olon tasapainoiseksi ja rauhalliseksi. Kontrolloitu syvähengitys, keskittyminen ja tarkoin suunnitellut venyttelyjen, liikkeiden ja asentojen kokonaisuus musiikkiin sulautettuna luovat nautinnollisen treenin jättäen mielen ja kehon seesteiseen oloon.

Bodypump = Lihaskestävyystreeni, jossa tankoa, levypainoja ja käsipainoja hyväksi käyttäen tehdään useita lihaskuntoliikkeiden toistoja vartalon suurimmille lihasryhmille.

Bodycombat = Aerobinen treeni, joka koostuu itsepuolustuslajeista kuten nyrkkeily, karate, taekwondo, tai chi ja muay thai. Tunti sisältää menevään musiikkiin rytmitettynä paljon iskuja, lyöntejä ja potkuja. Todellinen niska- ja hartiaseudun lihaksien rentoutustunti!

Bodycombat – Leaf Areena, Turku

CXWorx = 30 minuutin intensiivinen ja haastava keskikehon treeni. Dynaamisiin ja staattisiin lihaskuntoliikkeisiin perustuva tunti, jossa ainoat apuvälineet ovat levypaino ja tuubi (= kuminauha, jonka molemmissa päissä on kahvat). Tunti sisältää suosittuja funktioonaalisia lihaskuntoliikkeitä. Tunti sisältää myös anatomian hahmottamista – tunnet taatusti, missä päin kehoasi sijaitsee keskimmäinen pakaralihas, epäkäslihas, vinot vatsalihakset etc.

Koska kyseessä on tarkoin säädellyistä lisenssitunneista, niitä voidaan ohjata ainoastaan kuntosaleilla, jotka ovat lunastaneet lisenssin Les Mills -organisaatiolta.

FAF Finland Oy:n aerobicohjaajan lisenssikoulutuksen pohjalta:

Powerstep = Nopeatempoinen askellustunti steppilaudan äärellä tarkoituksena nostaa sykettä aerobiselle ja jopa anaerobiselle tasolle. Tunnin jälkimmäinen osio sisältää muutamat lihaskuntoliikkeet ja lopun aerobisen sykehuipun venyttelyjä unohtamatta. Tunnin alussa tietenkin alkulämmittelyt kuten jokaisella muullakin tunnilla.

Easystep = Hitaammalla temmolla tapahtuvaa askellusta steppilaudan äärellä sisältäen tunnin lopun lihaskuntoliikkeet ja venyttelyn. Tunti sopii vasta-alkajille, koska siellä opetetaan steppitunnin perusaskeleet.

Aerobictunti = Lattialla erilaisiin askellussarjoihin perustuva tunti, jonka tarkoituksena on nostaa sykettä aerobiselle ellei jopa anaerobiselle tasolle. Haastaa kehoa ja keskittymistä. Lopussa palauttavat venyttelyt.

Powerstep – Leaf Areena, Turku

RVP (reisi-vatsa-peppu) = Alun aerobisen osion (n. 20 – 25 min.) ja keskivartalon lihaskuntoliikkeiden (n. 30 min.) yhdistelmätunti. Tunnilla voidaan käyttää erilaisia apuvälineitä, kuten esim. tankoa, levypainoja, käsipainoja, steppilautaa, fitballia etc. Lopussa palauttavat venyttelyt.

Kiinteytystunti = Samankaltainen kuin RVP. Tunnin aikaosuudet aerobisen ja lihaskunto-osion välillä ovat kuitenkin erilaiset ja kiinteytystunnin askellusosio on helpompi kuin aerobictunnilla. Lopussa palauttavat venyttelyt.

Kahvakuulatunti = Kahvakuulilla tapahtuvaa koko vartaloa haastavaa lihaskestävyystreeniä, joka nostaa myös sykettä. Monilla erilaisilla, yksinkertaisilla ja funktionaalisilla liikkeillä aktivoidaan tehokkaasti töihin monet eri lihakset. Oma tahti, oma tempo, ei koreografisia sarjoja, taukomahdollisuus aina, mutta tekemisen meininkikään ei haittaa! Tunnilla haastetaan myös tasapainoa. Lopussa kunnon venyttelyt.

Venyttelytunti = Venyttelytunti voi olla joko keskipitkillä (noin 30 – 60 s.) ajoilla tapahtuvaa tai liikkuvuuden lisäämiseen tähtäävää syvävenyttelyä, jolloin yhdessä venytysasennossa ollaan pitempään, jopa 1-3 minuuttia.

Kiertoharjoittelutunnit = Eri muodoissa tapahtuvia kuntopiiritunteja, joissa edetään tietyn aikamäärän puitteissa vuoroittain erilaisissa lihaskuntoliikkeiden ja aerobisten paikkojen ringissä eteenpäin. Yksi muoto tästä on PHA -tunti. Lopussa palauttavat venyttelyt.

 

FAF Finland Oy:n spinningohjaajakoulutuksella:

Kahvakuula – Leaf Areena, Turku

Sisäpyöräily Basic = Vasta-alkajan sisäpyöräilytunti, jossa pyritään pysymään suurin osa tunnista sykkeen peruskestävyysalueella. Tunti sisältää pyörän säätöjen ja ajoasennon opastuksen. Lopussa venyttelyt.

Sisäpyöräily Cardio = Tämä tunti sisältää hiukan laajemman skaalan ajoasentoja ja tekniikoita. Sykealueella haastetaan myös vauhtikestävyyttä. Lopussa venyttelyt.

Sisäpyöräily Intervalli = Ajoasennot ja tekniikat ovat samat kuin cardiotunnilla. Sykkeen vaihteluvälit koetetaan saada mahdollisimman suuriksi tekemällä välillä sykettä voimakkaasti nostavia osuuksia ja laskemalla sen jälkeen syke palautusosiossa peruskestävyysalueen alarajalle. Lopussa venyttelyt.

Myös erilaiset sisäpyöräilyn ja esim. lihaskuntoliikkeiden yhdistelmätunnit ovat mahdollisia.

Sisäpyöräily – Leaf Areena, Turku