Ravitsemus

Kun kuntoiluohjelma on laadittu liikunnan ja levon osalta, on aika keskittyä määrältään ja laadultaan oikeaan, oikeasti rytmitettyyn ja tavoitetta tukevaan ravintoon. On olemassa huikea määrä erilaisia dieettimuotoja, joissa kaloreiden päivittäinen määrä on alle perusaineenvaihdunnan tason. Perusaineenvaihdunta on kalorimäärä, jonka turvin elimistö voi ylläpitää normaaleja elintoimintoja, kuten esim. verenkiertoelimistön toimintaa ja ruoansulatusta. Valitettavasti ryhmäliikuntaohjaaja näkee työssään myös näiden dieettien vaikutukset konkreettisesti. Sillä ei voitane puhua liikunnan iloa ja terveellisyyttä palvelevista tavoista, jos liikunta tapahtuu vuoroin pyörtymisen vuoroin pahoinvoinnin tuntemuksissa. Syö vähemmän, liiku enemmän -ideologia tuottaa näitä tapauksia.

Sen sijaan kysymys ”Millä bensalla sinun moottorisi käy?” on mielestäni oiva tapa avata ajatusta ruokavalion osalta. Elimistön ”bensa” koostuu energiaravintoaineista, joita ovat hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat ja suojaravintoaineista, joita ovat vitamiinit, hiven- ja kivennäisaineet, välttämättömät rasva- ja aminohapot sekä ravintokuitu. Näiden lisäksi elimistö tarvitsee runsaasti vettä. Kun näiden ravintoaineiden riittävä saanti on turvattu, kuntoiluohjelmaa on turvallista jatkaa terveellisten elämäntapojen pohjalta tavoitteeseesi tähdäten.